neděle 25. října 2015

Kváskový chléb s dýňovými semínky

Dnes jsem se inspirovala na stránkách pekárnománie.cz (Kváskový chleba s dýňovým semínkem), ale nakonec jsem si to udělala tak nějak po svém. A rozhodně jsem ho nedělala naposledy :-).

Pro znalé - je to takový "Kubík" se semínky.





Recept a postup na bochník o finální váze cca 1170 g
** cca 2 PL kvásku
** 140 g žitné mouky (dala jsem půl napůl chlebovou a celozrnnou)
** 160 g vody
- dobře smíchat a přikrýt (používám Tupperware mísu s víkem na kynuté těsto)
- nechávám rozkvasit 10-12 hodin, záleží na teplotě
- z rozkvasu si odeberu 1-2 PL kvásku na další pečení a dám do lednice, teprve potom sypu mouky a přidávám tekutiny

- pak jsem přidala
** 600 g pšeničné chlebové
** 350 g vody

- smíchat a nechat 30 minut stát (přikrýt) - dnes jsem nechala jen 10 minut
- poté přidat
** cca 14 g soli
** lžíci drceného kmínu
** hrst dýňových semínek (asi 50 g)
- hnětat v robotu 3+7 minut (I/II rychlost)

- normálně nechávám 40 minut odpočívat v přiklopené míse vytřené olejem, poté lehce popřekládám, zase nechám 40 minut, zase přeložím, opět 40 minut nechám zrát (celkem těsto zraje 2 hodiny) - DNES jsem musela odjet, byla jsem pryč asi 3 hodiny a v mezičase mi maminka těsto dvakrát přetužila - bylo ho jednou tolik, než na začátku
- vyklopit na pomoučený vál, nechat 10 minut odpočívat
- popřekládat, vytvarovat bochník, "pomazlit" kukuřičným škrobem a vložit do žitnou moukou vysypané ošatky (ošatku dávám do igelitové tašky, aby chléb neokoral)
- nechat 1,5 - 2 hodiny kynout po cca 50 minutách v ošatce kontroluji a pokud kyne jak má, zapínám troubu na 250°C (v troubě pizza kámen a spodní plech na zapaření) a nechávám 40 minut rozehřát

- pečení - 10 minut na 250°C se zapařením (vložit do trouby chléb a na spodní plech vylít cca 1,5 dcl vroucí vody a rychle troubu zavřít), pak 5 minut na 220°C, po prvních 15 min vyvětrat troubu, vytáhnout spodní plech s vodou, pokropit chléb rozprašovačem, péct ještě asi 35-40 minut na 190°C
- chléb musí na poklep zvonit, občas nechávám asi 5 minut chléb "dotáhnout" při 180-190°C
- vyndat na mřížku, postříkat vodou a nechat zchladnout

Původní inspirace zde

2 komentáře: